söndag 10 april 2011

Berg tur och retur

En av de bästa inlinesrundorna i Linköping går till det lilla samhället Berg, ca 10 km väster om Linköping. Det går en cykelväg med fin asfalt parallellt med bilvägen från Tornby industriområde till Berg.

Idag blåste det bara 5 m/s men det visade sig ändå påverka åkningen ganska mycket. Jag hade lite trötta ben eftersom jag både sprungit och åkt inlines igår. Nedanför Vreta Kloster strax innan Berg kommer en riktig lårmördare, en backe utan dess like. Den är 2 km lång och går från 36 höjdmeter till 71. Här gick det riktigt segt men vi kom ändå fram till Vretahallen och köpte en varsin glass och satte oss och vilade intill Bergs slussar en stund.

Det gjorde mycket för energin och på hemvägen gick det lätt. Medvind och samma backe nedförs till att börja med. Det gick väldigt fort där och det var med skräckblandad förtjusning jag kom upp i 40 km/h. Kunde inte låta bli att tänka på att eliten åker marathon lika snabbt. Snittade 23,5 km på hela Bergsvägen som är ca 8 km.

Halvmaran gick på 1 h 13 min vilket för mig är ganska snabbt. När sedan den fina cykelvägen tar slut är det ganska trixigt att ta sig hem. Övergångsställen, asfalt av dålig kvalité, grus osv. Det sänker medelhastigheten ganska mycket.

Rundan slutade på 25,5 km på 1:30 h med en medelpuls på 75% av max.















Avslutar veckan efter att ha skrapat ihop 58 km inlinesåkning.

2 kommentarer:

  1. Hahaha, jag såg dig faktiskt när jag åkte på Lambohovsleden. Läser din blogg ibland och du är inte så svår att känna igen. :)
    /Monika

    SvaraRadera